Loading…
Otomotiv kablolama sektöründe kullanılan bağlantı noktalarının geliştirilmesi /
Günümüzde gelişen araç teknolojileriyle birlikte araçlar üzerinde kullanılan kablo demetleri sayısı giderek artmaktadır. Özelikle elektrikli ve hibrit araçların gelişmesi kablo donanımlarının daha da uzamasına yeni kablo tipleri ve bağlantı elemanlarının eklenmesine sebep olmaktadır. İnsan sinir sis...
| Main Author: | |
|---|---|
| Corporate Author: | |
| Other Authors: | |
| Format: | Thesis |
| Language: | Turkish |
| Subjects: | |
| Online Access: | View in OPAC |
| Summary: | Günümüzde gelişen araç teknolojileriyle birlikte araçlar üzerinde kullanılan kablo demetleri sayısı giderek artmaktadır. Özelikle elektrikli ve hibrit araçların gelişmesi kablo donanımlarının daha da uzamasına yeni kablo tipleri ve bağlantı elemanlarının eklenmesine sebep olmaktadır. İnsan sinir sistemine benzer olarak araçlarda da kablo donanımları tüm verilerin taşınmasını, sinyal iletilmesini ve enerjinin tüm araç içerisine dağılımını sağlamaktadır. Kablo demetleri araç üzerine kolay montaj yapılabilmesi için parçalı olarak üretilmektedir. Konnektör ve terminal gibi bağlantı elemanları ile bu parça halindeki kablo demetleri birleştirilerek tek bir ağın oluşması sağlanmaktadır. Bu tez çalışmasında bu bağlantı noktalarından olan terminal ve tel bağlantısı üzerine çalışma yapılmıştır. Terminal ve tel krimpleme işlemi adı verilen soğuk şekillendirme işlemi ile birleştirilmektedir. Taşıtlar dinamik sistemler oldukları için iç ve dış çevresel etkilere çalışmaları süresince maruz kalmaktadır. Krimpli bağlantılar bu çevre koşulları altından çalıştıkları için bazı elektriksel ve mekanik özelliklere sahip olmaları gerekmektedir. Bu kapsamda farklı tipde on dört adet kombinasyon oluşturarak bu kombinasyonlar üzerine testler yapılmıştır. Test sonuçlarında istenen özelliklere sahip olan terminallerin seri üretim koşullarında kullanılması hedeflenmiştir. Ayrıca bu yeni geliştirilen kombinasyonların elektriksel direnç değerlerinin krimpleme yüksekliği ile olan ilişkisi incelenmiştir. Oluşturulan kombinasyonlara, IEC, USCAR ve OEM standartlarına uygun olarak mikro kesit analizi, elektriksel direnç ölçüm testi ve çekme testi uygulanmıştır. Krimpli tel bağlantılarının kalitesini ve araç içerisindeki ortam şartlarına bağlı olarak davranışlarını görmek için bu testler yapılmaktadır. Mikro kesit analiz testinde oluşturulan kombinasyonların krimpleme alanları ve sıkıştırma oranları incelenerek krimpleme kalitesi değerlendirilmiştir. Elektriksel direnç ölçüm testinde kombinasyonların üzerine termal yaşlandırma yapılmadan ve yapılarak Ohm yasasına göre elektriksel direnç ölçülerek tellerin elektriksel uygunlukları incelenmiştir. Çekme testinde ise krimpli kombinasyonların mekanik olarak dayanıklılıkları incelenmiştir. Yapılan mikro kesit incelemelerinde sıkıştırma oranınında krimpleme kalitesini etkilediği görülmüştür. Elektriksel direnç ölçüm testinde farklı krimpleme yüksekliklerinde kombinasyonlar analiz edilerek ideal krimp basma yükseklikleri değerlendirilmiştir. Krimp basma yüksekliği arttıkça elektriksel direncinde arttığı görülmektedir. Terminal alt krimpleme basma yüksekliğinde tellerin basılması elektriksel direnç açısından daha uygun olduğu görülmektedir. Farklı tel tiplerinde ve farklı kesit alanlarında elektriksel direncin değiştiği görülmüştür. Terminal bir ile oluşturulan kombinasyonlarda aynı tel tipi kullanılmasına rağmen tel kesit alanının artması ile elektriksel direncin uygun seviyelere çıktığı gözlenmiştir. Terminal iki ile oluşturulan kombinasyonların elektriksel direnç açısından daha iyi çıktıkları gözlenmiştir. Farklı tel tipleri ve kesit alanlarında yapılan ölçümlerde uygun sonuçlar geldiği görülmüştür. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, terminal bir ve terminal iki ile oluşturulan kombinasyonlardan istenen standartları sağlayan bağlantı elemanlarının seri üretim koşullarında kullanılabileceği görülmüştür. Kombinasyon 5,6,7,8,9,10,11,12 ve 13'ün istenen mekanik ve elektriksel değerlere sahip olduğu görülmüştür. Bu kombinasyonların alt basma yüksekliklerinde kullanılmasının elektriksel açıdan da daha iyi sonuçlar vereceği görülmektedir. Yine bu çalışma kapsamında elektriksel direnç ile krimp basma yüksekliği arasındaki ilişki ve değişimde görülmüştür. Tel tiplerinin terminal ile uyumlu olmasına rağmen kesit alanı değişimleri kombinasyonların elektriksel ve mekanik olarak uygunsuz olmalarına sebep olmaktadır. |
|---|---|
| Physical Description: | 65 sayfa ; 30 cm. |
| Bibliography: | Kaynakça : 61-64 sayfa |