Loading…

Yol kullanıcılarının kentsel karayolu trafik sıkışıklığı üzerindeki algısının araştırılması: Somali, Mogadişu anket çalışması /

Şehirler sıklıkla trafik sıkışıklığı yaşamakta ve bu durum yerel ekonomiyi, çevreyi ve yaşam standardını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Kentsel trafik sıkışıklığı dünya çapında şehirleri etkileyen kritik bir sorundur, ancak çatışma sonrası kentsel alanlar üzerindeki etkileri yeterince araştırılm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamud, Said Abdirahman
Corporate Author: Bursa Teknik Üniversitesi İNM
Other Authors: Akgün, Nurten (tez danışmanı)
Format: Thesis
Language:Turkish
Subjects:
Online Access:View in OPAC
Description
Summary:Şehirler sıklıkla trafik sıkışıklığı yaşamakta ve bu durum yerel ekonomiyi, çevreyi ve yaşam standardını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Kentsel trafik sıkışıklığı dünya çapında şehirleri etkileyen kritik bir sorundur, ancak çatışma sonrası kentsel alanlar üzerindeki etkileri yeterince araştırılmamıştır. Somali'nin başkenti Mogadişu, onlarca yıl süren çatışmalar ve kentsel planlama eksikliği nedeniyle ciddi seviyede trafik sıkışıklığı ile karşı karşıyadır. Trafik sıkışıklığına ilişkin mevcut literatür ağırlıklı olarak istikrarlı bölgelere odaklanmakta, çatışmalardan etkilenen şehirlerdeki trafik sıkışıklığının dinamiklerini anlamada önemli bir boşluk bırakmaktadır. Bu araştırma, yol kullanıcılarının perspektifinden trafik sıkışıklığına katkıda bulunan temel faktörleri belirleyerek, bu faktörlerin sosyo-ekonomik etkilerini değerlendirerek, rastgele orman makine öğrenimi teknikleri kullanarak tahmin modelleri geliştirerek ve Mogadişu'nun benzersiz kentsel yapısına uygun sürdürülebilir çözümler önererek mevcut boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Çalışma, yetersiz ulaşım sistemlerinin ortasında hızlı bir kentleşme yaşayan yaklaşık 2,5 milyon nüfuslu Mogadişu'ya odaklanmaktadır. Şehrin hızlı kentleşmesi, bakımsız yollar, yetersiz trafik sinyalizasyon sistemleri ve yetersiz toplu taşıma altyapısı ile birleştiğinde trafik sıkışıklığı sorunlarını daha da kötüleştirmiştir. Çalışmanın hedeflerine ulaşmak için veri toplama sürecinde, başta üniversite öğrencileri olmak üzere 500 katılımcıya bir anket uygulanmıştır. Anket, sosyodemografik özellikler, ulaşım davranışları ve trafik sıkışıklığının nedenleri ve çözümlerine ilişkin algılar gibi değişkenleri hedefleyecek şekilde tasarlanmıştır. Araştırma, trafikle ilgili çeşitli faktörler ile ulaşım gecikme yüzdesi arasındaki ilişkileri keşfetmek için Ki-Kare testi kullanmıştır. Çalışma, gecikme üzerindeki etkileri değerlendirmek için dört rastgele orman modeli geliştirmiştir. İlk model, hava koşulları, yetersiz altyapı ve sürücülerin trafik kurallarına uymamasını en kritik etkenler olarak belirleyerek %93 doğruluk vermiştir. İkinci model, önerilen çözümlerin etkinliğini değerlendirerek %87 doğruluk oranına ulaşmıştır. Bu modelde en etkili önlemler olarak trafik eğitim programlarının uygulanması, ticari düzenlemeler, güvenlik kontrol noktalarının kaldırılması, bajaj (üç tekerlekli araç) sayısının azaltılması ve yol altyapısının iyileştirilmesi olarak belirlenmiştir. Üçüncü ve dördüncü modeller, faktör analizinden elde edilen skorları kullanarak sırasıyla %96 ve %89 doğruluk oranına ulaşmış ve değişkenlerin gruplanmasının model performansını artırdığı gözlenmiştir. Sonuçlar, faktör analizi ile karmaşıklığın azaltılmasının tahmin doğruluğunu artırarak trafik yönetiminde daha iyi kararlar alınmasına katkı sağladığını ortaya koyarken precision, recall, ve F1 skoru ölçümleri modelin tahminlerinin güvenilirliğini doğrulamıştır. Bu araştırma, çatışmalardan etkilenen bir şehirdeki trafik sıkışıklığını ele alarak literatürdeki önemli bir boşluğu doldurmaktadır. İstatistiksel yöntemler ve makine öğrenimi tekniklerinin birleşimi, trafik sıkışıklığını anlamak ve ele almak için kapsamlı bir çerçeve sunmaktadır. Politika yapıcılar ve şehir planlamacıları, etkili müdahaleler geliştirmek, hareketliliği iyileştirmek ve Mogadişu'daki trafik sıkışıklığının sosyo-ekonomik yüklerini azaltmak için bu bulgulardan yararlanabilir. Ayrıca, çalışmanın içgörüleri, benzer çatışma sonrası veya az gelişmiş ulaşım sistemlerine sahip diğer şehirlere de uygulanabilir ve kentsel hareketlilik zorluklarını ele almak için tekrarlanabilir bir model sunar.
Physical Description:44 sayfa ; 30 cm.
Bibliography:Kaynakça : 36-38 sayfa