Loading…

Çocuklara yönelik katılımcı peyzaj tasarım süreci için bir model önerisi /

Tez çalışması kapsamında çocukların sosyal ve fiziksel ihtiyaçları, becerileri ve hakları incelenmiş; katılımının ortaya çıkışı, tanımı ve önemi araştırılmış; çocuk katılım düzeylerini gösteren katılım modelleri ve çocuk katılımında kullanılan yöntemler ile ilgili literatür taramaları yapılmıştır...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Acar Rıza, Filiz (yazar)
Corporate Authors: Bursa Teknik Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Other Authors: Atanur, Gül Sayan (Tez danışmanı)
Format: Thesis
Language:Turkish
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/20.500.12885/3364
View in OPAC
Description
Summary:Tez çalışması kapsamında çocukların sosyal ve fiziksel ihtiyaçları, becerileri ve hakları incelenmiş; katılımının ortaya çıkışı, tanımı ve önemi araştırılmış; çocuk katılım düzeylerini gösteren katılım modelleri ve çocuk katılımında kullanılan yöntemler ile ilgili literatür taramaları yapılmıştır. Ardından tasarımda katılım sürecinin aşamalarını belirlemek amacıyla; öncelikle peyzaj mimarlığında tasarım süreci ve tasarım ortamının gereklilikleri araştırılmış ve peyzaj alanlarında gerçekleştirilmiş olan çocuk katılımı uygulama örneklerinin katılım süreçleri incelenmiştir. Tasarımda katılım süreçlerinin belirlenmesi amacıyla peyzaj tasarım süreci ve peyzaj alanlarında gerçekleştirilen çocuk katılım çalışmalarının ortak süreçleri tespit edilmiştir. Tasarımda katılımı etkileyen faktörler ve katılımın bileşenleri ortaya konularak katılım sürecinin ana aşamaları ve ana aşamalarda gerçekleştirilecek her bir atölyenin alt aşamaları belirlenmiştir. Katılımın ana aşamaları; bilgi edinme ve farkındalık, teknik bilgi ve donanım, tasarım, uygulama, izleme ve takip olarak tanımlanmıştır. Tek bir atölyede gerçekleştirilecek aşamalar ise giriş ve tanışma, bilgi aktarımı, egzersizler, sonuç ve değerlendirme olarak belirlenmiştir. Bununla birlikte katılımın bileşenleri ve katılımı etkileyen faktörler göz önüne alınarak, katılımın planlanmasına ve takip edilmesine yönelik bir akış diyagramı geliştirilmiştir. Ardından katılım sürecinin ve tek bir atölyenin aşamalarında doğru katılım yöntemlerinin tercih edilmesi amacıyla, katılımı tasarlamak adlı akış diyagramından yararlanarak, uygulamalı çocuk atölyeleri gerçekleştirilmiştir. Üç ayrı atölye olarak tasarlanan çalışma 7-8 yaş grubu 30 çocuğun katılımı ile tüm katılım yöntemlerini içerecek biçimde tamamlanmıştır. Çocuk atölyeleri, çocuk katılım yöntemlerinin test edilmesinin yanı sıra katılım sürecini etkileyen faktörlerin deneyimlenmesine imkan sağlamıştır. Bu sayede çocuk katılım sürecinde göz önünde bulundurulması gereken noktalar belirlenerek model geliştirilmesinde kullanılmıştır. Literatür ve uygulama verileri doğrultusunda; verimli katılım düzeyini sağlamaya yönelik olarak, tekrarlanabilir ve takip edilebilir biçimde, çocuklara yönelik katılımcı peyzaj tasarım süreci için bir model önerisi sunulmuştur. Sonuç olarak; çocuk katılım çalışmalarının artırılmasına yönelik, akademik veriye dayalı olarak geliştirilen tekrarlanabilir bir model önerisi ile daha çok sayıda ve verimli katılım düzeyinde süreçlerin yürütülebileceği düşünülmektedir.
Physical Description:161 sayfa ; fotoğraflar : 30 cm.
Bibliography:Kaynakça: 134-138 sayfa